Știai că temperatura din dormitor îți influențează calitatea somnului? Probabil ai observat că, mai ales în nopțile de vară, când ai impresia că perna arde și că în ciuda faptului că fereastră este deschisă, nu intră nici un pic de aer în cameră este extrem de dificil să adormi, iar dimineața te trezești mai obosit decât ai adormit.

Nici aerul condiționat nu te ajută foarte tare, deoarece pentru a avea un somn bun trebuie să păstrezi o temperatură optimă și constantă în dormitor.

Acesta este subiectul nostru de astăzi. Află care este temperatura ideală pentru casa ta astfel încât să-ți asiguri un confort sporit și un somn odihnitor.

Importanța temperaturii într-o locuință

În ultimul timp s-au făcut nenumărate studii de către cercetători care voiau să înțeleagă ce percep oamenii ca fiind temperatura ambientală potrivită. Astfel, aceștia au descoperit că umiditatea joacă un rol important, deoarece gradele se schimbă odată cu nivelul ei. Pentru a înțelege mai bine, urmărește exemplul dat: oamenii care stau într-o încăpere în care umezeală are un nivel ridicat, simt confort și în locuri în care temperaturile sunt mai scăzute. Așadar, cu cât umezeală din încăpere este mai mică, cu atât căldura trebuie să fie mai ridicată.

Temperatura ideală în funcție de anotimp

Pentru fiecare dintre noi normalitatea este diferită. Marea majoritate a oamenilor susțin că temperatura perfectă se încadrează între 20 și 25 de grade Celsius. Cu toate astea, numărul de grade variază în funcție de sezon și de zona în care este amplasată locuința.

În timpul iernii, temperatura potrivită este de 21 de grade Celsius, pe vând vara, oamenii aleg temperaturi de 20 de grade Celsius. În cazul în care dormitoarele sunt la ultimul etaj pe partea unde bate soarele și ai un singur termostat care reglează căldura întregului spațiu de locuit, probabil vei dori să menții un nivel mai scăzut, în jurul valorilor de 18-20, pentru a nu incalzi excesiv în acele camere.

Temperaturile ideale pentru fiecare cameră sunt următoarele:

  • Living: 20-22°C
  • Dormitor: 16-19°C
  • Bucătărie: 18-20°C
  • Baie: 22-24°C
  • Hol: 15-18°C
  • Cămară: 15-18°C
  • Bibliotecă: 20-22°C.

Temperatura în dormitor

Pentru a putea seta temperatura ideală pentru noi, trebuie să cunoaștem rolul dintre ea și somn. Atfel, temperatura corpului nostru are o fluctuație naturală în timpul zilei, atingând valoarea maximă spre sfârșitul după-amiezii, iar spre seară începe să scadă, pregătind organismul pentru somn.

Atunci când temperatura corpului scade, creierul primește semnalul ca a venit vremea de dormit și începe să producă melatonină. Melatonina este hormonul responsabil cu reglarea ceasului biologic și inducerea unei stări de somnolență.

Pentru a-ți ușura procesul natural de răcire a corpului și pentru a-ți asigura un somn bun, continuu și neîntrerupt, specialiștii recomandă ca în dormitor să ai o temperatura mai scăzută decât în restul casei, în fiecare anotimp. Atenție însă, pentru că o temperatură prea mică va avea efectul contrar, deoarece organismul tău va fi nevoit să consume mai multă energie pentru a se putea încălzi, iar acest lucru va întârzia momentul în care vei adormi.

Practic, temperatura optimă în dormitor, pentru adulți poate fi cuprinsă între 15 și 19 grade Celsius.

Beneficiile pe care ți le aduce temperatura ambientală

Din moment ce ai setat o temperatură ambientală în dormitorul tău vei avea parte de următoarele efecte benefice:

  • Asigurarea unui somn odihnitor
  • Prevenirea insomniilor
  • Îmbunătățirea metabolismului
  • Reducerea întreruperilor din timpul nopții
  • Creșterea timpului petrecut în somnul REM

Temperatura optimă pentru dormitorul copiilor

Fiecare copil este diferit, iar tu în ipostaza de părinte este normal să-ți faci griji și să-ți dorești ca cel mic să aibă toate condițiile pentru o creștere și dezvoltare armonioasă.

Odihna este extrem de importantă pentru cei mici, deoarece în timpul somnului creierul lor se dezvoltă și corpul își recapătă energia. În medie, un copil doarme între 9 și 13 ore pe noapte, durata diferă în funcție de vârstă. De asemenea, dacă copilul tău are probleme cu somnul, temperatura din casă poate fi una dintre cauze.

Este dificil să setezi din  prima temperatura ideală pentru copii. Urmează recomandările noastre pentru că te vor ajuta să decizi ce este mai bine pentru micuțul tău:

Începe prin a seta termostatul la 22 de grade Celsius, închide ușa dormitorului și peste 2-3 ore roagă-l să intre în cameră și să îți spună dacă încăperea este prea caldă, prea rece sau potrivită. În cazul în care el consideră că este prea frig repetă pașii, însă setează temperatura la 24 de grade Celsius.

Asigură-ți un somn  odihnitor în fiecare noapte

Iată care sunt recomandările Societății Române de Pneumologie (SRP), sectiunea de Somnologie si Ventilatie Non-Invaziva:

  • Programeaza-ti un ritual de somn – culcă-te și trezește-te în fiecare zi, chiar și în weekenduri, la aceeași oră.
  • Fă sport – fă exerciții fizice în fiecare zi, însă nu înainte de culcare
  • Cina – evită să servești seară mese consistente, dulci sau picante, alcool și băuturi carbogazoase cu cel puțin patru ore înainte de culcare.
  • Pune pe pat lenjerii de pat din bumbac 100% confortabile, care să se adapteze fiecărui anotimp. Vara folosește lenjerii ușoare, hipoalergenice, iar iarna folosește lenjerii de pat din damasc care să păstreze căldura și să lase pielea să respire.
  • Aerisește dormitorul în fiecare zi.
  • Nu adormi stresat sau nervos, ci încearcă să te relaxezi înainte de a intra în pat.
  • Dormitorul trebuie să fie o cameră întunecată, răcoroasă și liniștită.
  •  Creează-ți un mediu ambiant confortabil. 

Un somn odihnitor și sănătos este esențial pentru o dezvoltare cerebrală armonioasă, pentru îmbunătățirea imunității, pentru stimularea producției și a creativității, așadar încearcă să păstrezi mereu condițiile de somn adecvate.