Cu toții iubim somnul, însă puțini știm și lucrurile interesante care îl alcătuiesc. Somnul este un obicei necesar funcționalității organismului nostru, care ne aduce odihnă și relaxare. Mergem la culcare zilnic, însă câți dintre noi știm și cum funcționează somnul? Somnul este definit ca fiind un proces complex esențial de întreținerea corpului și a minții. Pe tot parcursul nopții, organismul nostru trece prin mai multe etape diferite ale somnului, iar fiecare în parte contribuie la refacerea corpului. Tot pe parcursul unui somn bun are loc și regenerarea mușchilor, reglarea hormonilor și consolidarea memoriei.

Cuprins:

  • Ciclul de somn
  • Fazele somnului
  • Somnul REM
  • Modele de somn la adulți 
  • Modele de somn la copii

Astăzi vom povestii și noi despre somn, etapele care îl compun, dar și despre somnul REM cel mai cunoscut ciclu al somnului. Rămâi aproape și strânge informații importante. 

Ciclul de somn

Un ciclu de somn are patru etape și două tipuri: somnul REM și somnul de tip non-REM sau NREM. Primele trei etape compun tipul de somn non-Rem, iar cea de a patra este somnul REM caracterizat prin mișcarea rapidă a ochilor. Trecerea progresivă pentru toate aceste etape de somn, de la stadiul 1 și până la stadiul REM formează un ciclu de somn, care se reia în mod constant. Practic, un ciclu complet de somn la adulți durează aproximativ între 90 și 110 minute. De regulă, o persoană are 4-5 cicluri de somn pe noapte. 

Fazele somnului

Așa cum spuneam și mai sus, somnul are 4 faze, trei dintre ele non-REM și ultima fază somnul REM.

  • Faza 1 de somn – este cea mai ușoară etapă a somnului, fiind faza de tranziție. Aici o persoană începe să adoarmă, adică trece de la veghe la somn. În faza 1 somnul poate fi ușor perturbat, provocând trezirea. Mușchii încep să se relaxeze, iar undele cerebrale încetinesc. Tot aici intervine și relaxarea și somnolența. Există situații în care unele persoane pot experimenta tresariri musculare la adormire atunci când mușchii încep să se relaxeze. Etapa 1 de somn non-Rem durează între cinci și zece minute. 
  • Faza 2 de somn – este caracterizată de mișcările ochilor care se opresc, de inima care începe să bată mai lent, mușchii se relaxează, iar temperatura corpului scade. Undele cerebrale devin mai lente și apar o serie de unde ocazionale, rapide numite și fusuri de somn. Practic, în faza a doua a somnului organismul se pregătește pentru un somn profund. Aproximativ 50% din timpul total de somn al unui adult are loc în etapa a doua. 
  • Faza 3 de somn – este somnul profund non-REM. Persoana nu mai are nicio mișcare sau activitate musculară, iar aici este mai greu ca ea să fie trezită, deoarece corpul este mai puțin sensibil la stimulii externi. Mușchii corpului devin complet relaxați, iar ritmul respirației, tensiunea arterială și temepratura scad semnificativ. În această etapă de somn nu există nici o mișcare a ochilor, iar corpul devine imobil. În timpul somnului profund organismul produce hormoni de creștere, reglează funcțiile sistemului imunitar, dezvoltă și apără țesutul muscular și acumulează necesarul de energie pentru ziua următoare. În timpul somnului unui adult, etapa trei valorează între 5 și 15% din somnul total.

Somnul REM

Somnul Rem este a patra etapă a somnului și are un rol esențial în procesele de îmbunătățire a memoriei, precum și în ceea ce privește starea de spirit. În această etapă mișcările ochilor sunt mai rapide, aceștia deplasându-se dintr-o parte în alta, iar undele creierului sunt mai active decât în fazele inițiale. Somnul REM este cunoscut și ca etapa a viselor în care intri la aproximativ 90 de minute după ce ai adormit. Această etapă poate să dureze și o oră, iar de regulă, un adult are 5 și 6 cicluri REM pe noapte. 

Pe lângă această caracterizare, în etapa de somn REM s-au mai descoperit și alte lucruri interesante:

  • Somnul REM este un factor important care ne ajută să consolidăm amintiri. 
  • În etapa 4 de somn respirație devine rapidă și neregulată.
  • S-a constatat că atunci când un om adoarme în stare de ebrietate, cantitățile de alcool pot reduce cantitativ și calitativ ciclurile de somn REM de care organismul are atâta nevoie. 
  • În această etapă de somn mușchii scheletici ai corpului sunt paralizați, iar din această cauză nu se putem mișca în timpul viselor. 
  • Tot în timpului somnului REM presiunea arterială și frecvența bătăilor inimii sunt mai intense. 
  • În ciclul de somn REM creierul nostru este aproximativ la fel de activ ca și atunci când nu dormim. 

Modele de somn la adulți 

La persoanele adulte, prima perioadă de somn REM începe pe la 70-90 de minute după ce adormi. În medie, un ciclu complet de somn durează între 100 și 110 minute. În primele cicluri de somn sunt cuprinse perioade relativ scurte de somn REM și perioade mai lungi de somn profund. Pe parcursul nopții, perioadele de somn REM cresc în lungime, iar cele de somn profund sau etapa 3 devin mai scurte. 

Modelele de somn sunt afectate de mai mulți factori ce țin de vârstă, raportul dintre starea de veghe și cea de somn, ceasul intern al fiecărui om, dar și diferite lucruri pe care le faci înainte de culoare, precum sportul, stresul sau condițiile de țin de mediu, precum temperatura și lumina.

Modele de somn la copii

Modele de somn nocturn consolidate și dezvoltarea completă a etapelor de somn non-rem apar după primele 6 luni de viață. Somnul REM are o durată mai mare la copii mici și scade constant în intensitate odată cu vârsta. 

În primul an de viață al micuților, somnul începe de multe ori direct în etapa REM. Alternanța somnului REM - non-REM la nou-născuți se întâmplă încă de la naștere, însă aceasta durează un timp mult mai limitat decât la adulți, aproximativ 50-60 de minute. Somnul la copii se desfășoară astfel:

  • Pe parcursul a 24 de ore nou-născuții au 18-20 de cicluri de somn, indiferent că e zi sau noapte. 
  • Dacă 3-4 cicluri de somn urmează unul după altul, copii vor dormi 3-4 ore legate. 

Somnul de după amiază

Somnul de după amiază este un mic decalaj în sistemul de alertare al organismului. Semnalul de alertă se intensifică toată ziua, pentru a compensa nevoia crescută a organismului de somn și pentru a atinge punctul culminant după-amiază. De regulă, această stare de somnolență apare după ce ai consumat o masă de prânz consistentă. 

În mod normal, somnul de după amiază durează 40-60 de  minute. În cazul în care acest interval a fost depășit, se instalează etapa 3 de somn, adică somnul adânc, iar persoana în cauză se va trezii foarte greu. După somnul de după amiază foarte multe persoane se simt revigorate și mult mai eficiente în ducerea la bun sfârșit a sarcinilor de peste zi. Acest lucru se întâmplă doar dacă durata somnului nu depășește 60 de minute. 

Așadar, pentru a avea parte de ambele cicluri de somn, REM și non-REM și pentru a profita de beneficiile lor, trebuie să avem un stil de viață sănătos, lipsit de factorii externi care ne pot afecta calitatea somnului.
De asemenea, și mediul în care ne odihnim este foarte important. Pentru a avea un somn de calitate și odihnitor creează un mediu propice compus dintr-o saltea bună și o lenjerie de pat de calitate. Cele mai bune lenjerii sunt cele realizate din materiale naturale, precum lenjerii de pat din bumbac 100%. Dacă nu știi ce este bumbacul, te invităm pe blog pentru a descoperi toate informațiile de care ai nevoie.  Și pernele au un rol foarte important, astfel că trebuie să alegi unele adaptate nevoilor tale. 
Investind în toate aceste accesorii, investești practic în calitatea somnului tău și în buna funcționare a organismului.