În primul an de viață bebelușii trec printr-o mulțime de schimbări, de la adaptarea în noul mediu până la procesele de dezvoltare. Pentru a fi sigur că acesta se dezvoltă sănătos, rutina de odihnă este extrem de importantă. Și ea suferă o serie de schimbări și etape, numite de specialiști drept regresii ale somnului. Ce sunt și cum le poți depăși fără prea multe bătăi de cap îți vom spune în articolul de astăzi.

Ce este regresia somnului?

Regresia somnului reprezintă un fenomen care presupune o schimbare bruscă a programului de somn al unui bebeluș. De regulă, regresia somnului se manifestă noaptea, astfel că un bebeluș care înainte dormea bine noaptea, începe să se trezească de mai multe ori dintr-o dată. Schimbările în programul lui de somn apar pe neașteptate, au legătură cu etapele de dezvoltare ale celui mic și apar des în primii doi ani de viață.

Regresiile somnului nu apar doar la bebeluși, ci și la copiii mai mari, la adolescenți sau chiar la adulți. Acestea pot duce la insomnii îndelungate care pot provoca o serie de probleme de sănătate. Pentru a le preveni sau trata este esențial să fii atent la ciclurile de somn pe care le ai și să încerci să păstrezi o rutină.

Revenind la bebeluși, aceștia până în jurul vârstei de un an nu au un ritm circadian foarte bine definit, respectiv în primele luni aceștia nu pot face o distincție între conceptul de noapte și cel de zi. În primele săptămâni de viață bebelușii dorm în jur de 14-18 ore, dispuse în intervale de somn specific vârstei. Așadar, copiii pot avea în jur de 7 reprize de somn, care însumează aceste valori, dispuse atât pe timpul zilei cât și al nopții.

Regresia somnului apare atunci când ciclul circadian începe să se regleze cât de cât, iar medicii susțin că această schimbare are loc din cauza orarului de somn al unui copil, care începe să se micșoreze, ca urmare a trecerii line spre somnul normal al adulților.

Somnul copilului în funcție de vârstă

Somnul copiilor se stabilește la anumite intervale în funcție pe vârsta pe care o au. Desigur, aceste intervale și orele lor sunt stabilite în funcție de fiecare copil, ținându-se cont de personalitate sa, de cât este de activ, dar și de etapele de creștere. De regulă, programul de somn al unui copil este:

  • 0-4 luni – doarme în total 14-18 ore, somnul de noapte fiind 7-9 ore, iar cel de zi 7-9 ore (adică 5-6 reprize)
  • 4-6 luni – doarme în total 14-17 ore, somnul de noapte fiind de 9-10 ore, iar cel de zi 5-7 ore (adică 3-4 reprize)
  • 6-9 luni – doarme în total 14-15 ore, somnul de noapte fiind de 10 oe, iar cel de zi 4-5 ore (adică 3 reprize de somn)
  • 9-12 luni – doarme în total 14 ore, somnul de noapte fiind de 10-11 ore, iar cel de zi 3 ore (2-3 reprize)
  • 12-18 luni - doarme în total 14 ore, somnul de noapte fiind de 10-12 ore, iar cel de zi 3 ore (2-3 reprize)
  • 18 luni – 2 ani - doarme în total 13-14 ore, somnul de noapte fiind de 11-12 ore, iar cel de zi 2-3 ore (2 reprize)
  • 2-3 ani - doarme în total 13- 14 ore, somnul de noapte fiind de 11 ore, iar cel de zi 2 ore (1- 2 reprize)
  • 3-4 ani - doarme în total 12-14 ore, somnul de noapte fiind de 10-11 ore, iar cel de zi 2 ore.
  • 4-6 ani - doarme în total 11-13 ore, somnul de noapte fiind de 10-11 ore, iar pe timpul zilei nu mai doarme.
  • 6-8 ani - doarme în total 10-12 ore, somnul de noapte fiind de 10-11 ore, iar pe timpul zilei nu mai doarme.

Regresia somnului la 4 luni

Prima regresie a somnului începe la vârsta de 2-4 luni, atunci când cel mic începe să își regleze ciclurile de somn. De obicei, prima regresie a somnului produce un disconfort mai mare pentru părinți, deoarece aceștia sunt deja afectați de somnurile divizate de noapte ale copiilor.

Schimbarea somnului este provocată de dezvoltarea creierului bebelușului, iar acest fenomen îl va ajuta să alterneze somnul profund cu cel superficial.

Totodată, puseul de creștere de la patru luni îi creează copilului niște așteptări, precum respectarea rutinei de somn și trezire. Altfel spus, dacă programul de somn al copilului de patru luni începe cu un somn la prânz, acesta trebuie să continue tot în acest fel pentru a nu-i crea o discrepanță. De asemenea, dacă el adoarme cu unul dintre părinți alături, se așteaptă ca și la trezire părintele să fie tot lângă el.

Din păcate, prima regresie a somnului și saltul mental se suprapun și cu apariția colicilor, astfel că această perioadă poate fi epuizantă pentru părinți.

Pentru a trece mai ușor peste toate aceste schimbări specialiștii recomandă să încerci să stabilești o rutină de somn a bebelușului. Dacă cel mic doarme în timpul zilei, încearcă să creezi o atmosferă cât mai plăcută, trage draperiile pentru a fi semi întuneric în cameră, asigură scutece, haine și lenjerii de pat din bumbac curate.

Regresia somnului la 6 luni

Regresia somnului apare și în jurul vârstei de 6 luni pentru că ritmul circadian încă se reglează. Această regresie se suprapune cu perioada achizițiilor motorii, întrucât bebelușul începe deja să se rostogolească pe burtă.

Regresia de somn de la 6 luni este caracterizată de somnul care se scurtează și de reprizele de somn mai reduse. De asemenea, somnul de noapte se îmbunătățește, pentru că dacă doarme ziua mai puțin este mai obosit seara.

Regresia somnului la 8-10 luni

În jurul vârstei de 8-10 luni bebelușul începe să își stăpânească tot mai bine abilitățile motrice și să descopere din ce în ce mai mult lumea din jurul său. La această vârstă, copilul de deplasează fie de-a bușilea, fie se ridică picioare cu ajutor și poate atinge obiecte la care, până acum, nu avea acces. Tot acum începe să asimileze și primele cuvinte și să-i apară dinții. Toate acestea reprezintă motive din cauza cărora bebelușul se confruntă cu tulburări de somn. Pentru că în cea mai mare parte a timpului cel mic învață lucruri noi, reprizele de somn din timpul zilei se diminuează.

Regresia somnului la 8-10 luni durează între trei și șase săptămâni.


Regresia somnului la 1 an

În jurul vârstei de 1 ani, copii încep să doarmă mai puțin. În această perioadă ei învață să meargă singuri, nesusținuți și să capete mai multă independență. Unii copii renunță la al doilea somn al zilei pentru că își doresc să întreprindă cât mai multe activități.

Specialiștii recomandă totuși părinților să încerce să păstreze și acest somn.

Regresia somnului la 1 an și 3 luni

La 1 an și 3 luni copilul se află în plin proces de învățare a mersului, motiv pentru care al doilea somn al zilei dispare. În schimb, apar și trezirile din timpul nopții, pentru că cel mic este mult mai obosit pe timpul zilei.

Regresia somnului la 1 an și 6 luni

La un an și jumătate regresia somnului este în strânsă legătură cu independența și cu frica de separare. Acum are loc și tranziția de la bebeluș la copil, când începe să meargă bine, să vorbească și să aibă tantrumuri (crize de nervi). La toate aceste schimbări se adaugă și creșterea premolarilor, un proces foarte dureros pentru cei mici.

Regresia somnului la 2 ani

Copilul de doi ani are o perioadă de veghe mai mare, așadar timp mai mult pentru joacă, lucru care îi afectează calitatea somnului de noapte. Regresia somnului se intensifică și odată cu descoperirea posibilității de a refuza și de a spune nu, pe care copiii o exploatează din plin în jurul acestei vârste.

În cele mai multe cazuri, copiii încep să renunțe la somnul de zi, râmând doar la somnul de noapte, adică la un interval de 11-12 ore. De asemenea, trecerea de la pătuțul de bebeluș la patul normal din camera lui poate influența somnul și nivelul de odihnă al acestuia.

De ce apar regresiile somnului?

Mulți părinți consideră că regresia somnului este un fenomen cauzat de diferite schimbări, precum apariția colicilor sau a dinților. Luând fiecare etapă în parte, vei vedea că motivele apariției regresiei somnului sunt de mai multe tipuri:

  • Regresia somnului la 4 luni apare din cauza dezvoltării creierului și alternanța dintre somnul profund și somnul superficial.
  • Regresia somnului la 8-10 luni  este cauzată de reanunțarea la una dintre reprizele de somn de peste zi și începerea deplasării de-a bușilea.
  • Regresia somnului la 12 luni este datorată faptului că somnul din timpul zilei nu este suficient de profund și odihnitor, iar copilul începe să meargă în picioare și să devină independent.
  • Regresia somnului la 18 luni apare că urmare a mersului în picioare, creșterii premolarilor și a anxietății de separare.
  • Regresia somnului la 24 de luni reprezintă o consecință a dezvoltării limbajului și a schimbărilor din rutina zilnică.

Pe lângă cauzele principale, regresia somnului mai poate fi influențată și de apariția diverselor boli, precum răceli, viroze și bronșite, dar și din alte cauze externe, precum apariția unui alt copil în familie, schimbarea locuinței sau chiar divorțul părinților.

Recomandări utile pentru depășirea regresiei somnului

Chiar dacă sunt dificile, regresiile somnului nu durează decât câteva săptămâni și poate fi depășite mai ușor cu ajutorul unor tehnici, precum:

  • Stabilirea unei rutine înainte de somn, precum o băiță caldă, o masă suplimentară sau un masaj.
  • Schimbarea orei de somn odată cu instalarea regresiei  somnului.
  • Implicarea partenerului de viață în îngrijirea celui mic.
  • Folosirea celor mai bune lenjerii de pat.
  • Luarea în considerare a tuturor informațiilor ce țin de câte ore trebuie să dorm în funcție de vârstă și adaptarea programului de somn al micuțului tău odată cu creșterea lui.
Un ultim lucru important pe care ți-l mai spunem este că pe măsură ce copilul crește, el se va adapta ciclurilor circadiene și normalității în ceea ce privește rutina somnului. Așadar, răbdarea este super puterea magică a părinților cu ajutorul căreia pot trece peste perioadele mai dificile cu cei mici.

Pe curând!