Nu există nicio îndoială că somnul este un real ajutor pentru sănătatea organismului, stabilind echilibrul organismului atât din punct de vedere fizic, cât și psihic. Cu excepția hranei sănătoase și a oxigenului, corpul tău are nevoie de odihnă pentru a reuși să facă față tuturor provocărilor zilnice. Trebuie să realizezi că somnul este esențial întrucât comparativ cu celelalte elemente importante pentru viață, fără de care omul poate rezista poate chiar și câteva zile, cum este mancarea, fără somn ești expus la pierderi de memorie, uneori halucinații, extenuare și mai grav chiar decesul. În plus, privarea de odihnă duce și la îngrășare și de aici pot apărea și alte boli.

Astfel că este recomandat să pui foarte mult accent pe odihnirea corpului tău pentru a putea să funcționezi la un randament maxim și să realizezi tot ce îți dorești în activitățile tale zilnice.

La ce oră ar trebui să te pui la somn și care sunt beneficiile unui somn odihnitor

Cu toții ne dorim să avem dimineți mai ușoare, în care să nu ne trezim obosiți, ci să fim plini de viață și activi. Ei bine, pentru asta nu doar somnul este important, ci și modul si atmosfera în care aceasta se desfășoară.  Astfel, trebuie să acorzi multă atenție orei la care te pui la somn, dar și  numărului de ore pe care reușești să le dormi pe noapte. În urma studiilor făcute de specialiști trebuie să respecți rețeta integrală pentru a te bucura de un somn odihnitor, astfel că este posibil să dormi multe ore, dar să nu te culci la o oră potrivită și astfel să nu te trezești atât de odihnit pe cât îți dorești. În continuarea acestui articol vei învăța despre importanța somnului, dar cum să te relaxezi pe deplin și să ai parte de un somn calitativ.

Melatonina este hormonul care îl  ajută pe om să se odihnească și în funcție de vârsta pe care o ai aceasta se eliberează în corp la diferite ore. Astfel că la cei mici hormonul acesta se eliberează în corp cât mai des deoarece ei sunt în creștere și implicit le este necesar să doarmă mai mult. Cu trecerea la adolescență, orele în care se eliberează melatonina sunt în intervalul 22:00-02:00 și acest interval mai suferă modificări pe parcursul vieții, abia la a treia vârstă, când melatonina se eliberează în intervalul 20:00-02:00.

Astfel că în funcție de vârsta pe care o ai, fie ești în intervalul dintre adolescență și vârsta a treia și va trebui să mergi la somn după ora zece, fie ai ajuns la vârsta a treia și este necesar să încerci să mergi la somn după ora 20:00. Așadar ai aflat la ce oră este bine să dormi pentru a-ți păstra cât mai mult timp atenția și memoria în bună stare. Din nou cercetările au confirmat acest aspect prin faptul că oamenii care reușesc să respecte ora de culcare raportat la vârsta lor, respectând inclusiv ciclurile de somn, sunt oameni cu un nivel de stres scăzut și reușesc să facă față mult mai bine provocărilor zilnice.

Următoarea întrebare care îți vine în minte este cu siguranță de câte ore de somn are nevoie un om pentru a fi odihnit?! În mod clar ai auzit sau ai citit despre faptul că ar fi o regulă ca oamenii să doarmă opt ore pe noapte pentru a fi într-o stare bună a doua zi. 8 ore de somn recomandate pe noapte nu este tocmai un principiu acceptat de specialiști, întrucât dacă nu respecți ora de culcare, chiar dacă vei dormi 8 ore nu te vei simți la fel de odihnit. În concluzie respectarea acestor criterii trebuie să aibă loc împreună pentru a putea observa îmbunătățirea calității somnului tău. Așadar, întorcându-ne la numărul de ore necesare pentru a te trezi odihnit, acestea variază din nou în funcție de vârsta pe care o ai. Spre exemplu, până la 2 ani, cei mici au nevoie de minim 11 ore de somn, apoi până la vârsta de 18 ani, ar trebui să doarmă între 7 și 8 ore. De la vârsta de 18 ani până la 64 de ani, adulții ar trebui să aibă minim 6 ore de somn pe noapte, iar după 65 de ani sunt suficiente chiar și 5 ore dacă sunt în intervalul corect.

Acum că ai aflat care sunt cele mai bune ore de somn, trebuie doar să urmezi rețeta completă pentru un somn odihnitor prin intermediul căruia să dai un randament maxim a doua zi.

Dintre beneficiile pe care ți le aduce somnul odihnitor sunt foarte importante cele care vizează sănătatea. Astfel că este mai puțin probabil să faci o boală precum diabetul sau bolile de inimă și nu ești expus îngrășării sau unei imunități slabe. De asemenea, un somn odihnitor îți aduc și alte beneficii, precum creșterea randamentului tău zilnic, a apetitului sexual, dezvoltarea memoriei și stimularea fertilității.

Elementele esențiale pentru un somn benefic

De cele mai multe ori nu reușim să adormim de la ora 22:00 oricât de mult de propunem acest lucru. Pentru a putea respecta orele de somn, ai nevoie de un program pe care să-l parcurgi pe etape și să ai răbdare cu tine și cu organismul tău. În acest sens există câteva trucuri pe care le poți pune în aplicare. . Poți bea ceaiuri calde sau lapte cald, îți poți pregăti o baie fierbinte sau poți pur și simplu să asculți muzica care te liniștește. Dacă și aceste trucuri dau greș, trebuie să verifici dacă celelalte elemente esențiale pentru un somn sănătos sunt potrivite.

Salteaua patului tău se află printre aceste elemente și trebuie să fie una confortabilă pentru a te ajuta să te relaxezi așa cum trebuie în timpul somnului. Următorul element esențial pentru somnul tău îl reprezintă lenjeriile de pat. Pentru a fi sigur de calitatea somnului tău alege lenjerii de pat din bumbac, bumbacul fiind un material plăcut la atingere care permite corpului să respire așa cum trebuie și absoarbe umezeala în caz de nevoie. Lenjeriile de pat românești sunt foarte calitative și te poți baza pe utilizarea lor pentru un somn liniștit. Și ultimul element ce face parte din categoria celor esențiale pentru somnul tău este temperatura. Pentru a identifica temperatura optima in dormitor trebuie să faci câteva teste pentru a observa cum te trezești în funcție de temperatura pe care o setezi. În acest mod vei ști exact de ce temperatură ai nevoie pentru a avea parte de somnul benefic pe care ți-l dorești.

Așadar poți observa că regulile sunt clare și le poți urma întrucât nu sunt dificile. În plus obiceiurile de somn sănătoase reușesc să facă diferența în calitatea vieții, iar acest lucru ar trebui să te motiveze.