Un somn agitat și neputința de a adormi mai rapid sau de a respecta un program de somn sunt câteva probleme cu care se confruntă din ce în ce mai multe persoane.

Stresul cotidian este una dintre cauzele principale care duc la apariția acestei probleme și care are efecte negative asupra calității vieții. Printre domeniile în care stresul își pune puternic amprenta se numără și somnul. Ușurința și rapiditatea de a dormi, dar și durata și profunzimea somnului sunt afectate preponderent de stres.

Ei bine, astăzi ne-am propus să te ajutăm să rezolvi problemele legate de somn și să elimini factorii care conduc la apariția acestora. Află cum poți avea un somn odihnitor și rapid, cate ore trebuie sa dormi, dar și care sunt cele mai bune ore de somn.


Amenajarea dormitorului pentru a favoriza somnul



Camera în care dormi are o legătură strânsă cu calitatea somnului tău, așadar, este important să îți creezi condițiile ideale și favorizante pentru a te odihni cât mai bine. Iată care sunt cele mai importante aspecte la care trebuie să fii atent:

  • Temperaturatemperatura optima in dormitor este ideal să fie de aproximativ 20 de grade Celsius. Conform specialiștilor aceasta este temperatura care favorizează un somn liniștit. De asemenea, tot ei recomandă să aerisești camera înainte de culcare;
  • Decorul – ordinea obiectelor decorative din dormitor este foarte importantă. Dormitorul trebuie să fie decorat cât mai simplu, așadar, nu-l supraîncărca cu obiecte inutile. Pentru a personaliza camera și pentru a pune amprenta propriului stil sunt suficiente câteva rame pentru fotografii, pe care să le așezi pe comodă sau pe noptieră, mici corpuri de iluminat, precum o lampă sau veioză, o oglindă și un ceas;
  • Culorile – nuanțele alese în dormitor pot avea un efect foarte puternic asupra somnului și asupra odihnei tale. Cele mai potrivite culori pentru dormitor sunt alb, albastru deschis, verde, lila sau roz pal. Aceste nuanțe sunt liniștitoare și favorizează o stare de relaxare. În privința mobilei, te poți orienta către piese în nuanțe complementare, nu puternice. Din punct de vedere estetic, acestea vor arăta foarte bine, iar întreaga imagine a dormitorului tău va fi perfectă;
  • Lumina -  în dormitor este recomandat să ai surse care oferă lumina caldă, atât sursa principală, cât și cele secundare. Noaptea este mai bine este să dormi cu lumina stinsă.  Prin simplul gest de a închide lumina, creierul tău va percepe că a venit momentul să se odihnească. Întunericul stimulează producția de melatonină, care este hormonul somnului;
  • Aparate electrocasnice – dacă vrei să ai un somn rapid și odihnitor, renunță la televizorul din dormitor. De asemenea, specialiștii recomandă să nu folosești nici telefonul mobil cu cel puțin 30 de minute înainte să dormi, deoarece aceste aparate emană lumina albastră care dau impresia creierului că trebuie să stea treaz;
  • Atmosfera – dacă întâmpini probleme cu adormitul, muzica relaxantă sau sunetele liniștitoare din natura, precum ploile, valurile sau sunetul mării sunt cele mai eficiente. Achiziționează-ți aparate al căror ecran nu rămâne aprins pe parcursul utilizării;
  • Patul – patul este principalul obiect din dormitor de care depinde calitatea somnului tău. Ai grijă la cum alegi salteaua și pernele, lenjerii de pat din bumbac, curate și cu o textură plăcută, pijamalele potrivite, nici prea groase, nici prea subțiri și poziția în care dormi.


Îmbunătățirea stilului de viață



Modul în care adormi nu are legătură doar cu momentele care se petrec seara și cu atmosfera din dormitor. Felul în care îți trăiești viața afectează și somnul, iar acest lucru a fost demonstrat în repetate rânduri. Astfel, recomandat este să începi prin a face câteva schimbări care se vor dovedi foarte eficiente pentru rezolvarea problemelor pe care le ai cu somnul.

  • Sportul – exercițiile fizice de orice fel, îți aduc o mulțime de beneficii asupra sănătății tale și a aspectului estetic, iar acestea te vor ajuta să adormi mult mai ușor și mai profund. Oboseala fizică te va face să-ți dorești să te așezi în pat mai devreme decât de obicei, deoarece corpul tău simte o mai mare nevoie de odihnă. Singurul lucru la care trebuie să fii atent este să nu execuți seara exerciții fizice intense, ci cu maxim 4 ore înainte de ora la care vrei să adormi;
  • Alimentația – ce alimente consumi și când o faci poate împiedica să ai un somn  liniștit. Atât ziua, dar mai ales seara, mâncărurile bogate în grăsimi și zaharuri, precum și cele picante, sunt foarte greu de digerat. Așadar, evită aceste preparate și nu le consuma cu cel puțin 4 ore înainte de a adormi. Alimentele ce conțin magneziu, vitamina D, Selenium si Potasiu (banane, lapte, avocado, spanac, peste sau produse de soia) sunt potrivite pentru gustările de seara sau cină, pentru că favorizează somnul. De asemenea, evită cofeina după ora prânzului!
  • Programul – dacă ai un program haotic, trebuie neapărat să faci ceva în sensul ăsta. Creierul tău nu știe când trebuie să intre în repaus, așa că așteptă epuizarea totală pentru a se odihni. Pentru a evita acest lucru, încearcă să îți creezi un program pe care să-l respecți, în care să te culci și să te trezești la aceeași oră. Specialiști recomandă ora 20:00, maxim 23:00 pentru a adormi;
  • Relaxarea – relaxarea este o stare în care trebuie să înveți să intri. Renunță seara la privitul televizorului și citește o carte. De asemenea, fă băi mai lungi sau o baie cu spumă și săruri, care te vor relaxa complet și îți vor induce o stare de somnolență.


Remedii naturiste care favorizează somnul



Remediile naturiste, plantele și produsele care conțin ingrediente naturale îți pot îmbunătăți calitatea somnului și pot reduce timpul pe care îl petreci încercând să adormi. Cele mai eficiente sunt:

  • Ceaiul – un ceai cald de valeriană, tei, mentă sau mușețel este perfect pentru a te liniști și pentru a adormi cât mai rapid;
  • Aromaterapia – uleiurile esențiale te ajută să creezi un ambient plăcut și relaxant. Mirosul de portocal, santal, lavandă, mușețel sau salvie este ideal. Uleiurile esențiale pot fi folosite în apa în care faci baie, în lămpi speciale de aromaterapie sau pe o dischetă de vată așezată lângă pernă;
  • Plantele – poți așeza în diferite colțuri ale camerei ramuri de levănțică sau alte plante aromatice pentru a îmbunătăți atmosfera liniștitoare din casa ta.


Obiceiuri care te ajută să adormi mai ușor

Pe lângă toate recomandările menționate mai sus există și alte tehnici pe care specialiștii le recomandă pentru tulburările de somn. Cele care funcționează cel mai bine sunt:

  • Meditația – este o practică foarte eficientă, ce urmărește relaxarea psihică prin îndepărtarea gândurilor. Unul dintre principalele motive pentru care foarte multe persoane nu reușesc să adoarmă constă în faptul că mintea acestora este foarte agitată;
  • Yoga – atât dimineața, cât și seara, exercițiile care au ca principal scop relaxarea mușchilor și a articulațiilor sunt indicate. Pentru a avea efecte, sunt suficiente 20 de minute pentru a practica aceste exerciții;
  • Exerciții de respirație sau numărătoarea – concentrându-te asupra propriei respirații, vei obosi foarte repede. Motivul pentru care aceste exerciții funcționează este că repetiția devine într-un timp foarte scurt plictisitoare și obositoare, iar astfel creierul tău intra în repaus;
  • Gândurile pozitive – înlocuiește situațiile neplăcute din gândurile tale, cu gândurile pozitive. Imaginează-ți scenarii pozitive și lipsite de griji, stres sau riscul de suferință. Imediat satisfacția psihică se va resimți, lucru care îți va permite să adormi mai ușor și mai repede;
  • Scrie – un jurnal a fost dintotdeauna o metodă de terapie. Dacă ai griji sau preocupări de care îți e imposibil să scapi, scrie-le într-un jurnal înainte să adormi. În acest fel elimini presiunea și te descarci, iar mintea ta se poate relaxa.



Dacă vei ține cont de toate aceste recomandări, cu siguranță vei avea parte de nopți liniștite și odihnitoare. Nu uita să achiziționezi lenjerii de pat românești pentru a simți primele efecte ale unui somn relaxant.